Patriotyzm gospodarczy to stosunkowo nowe pojęcie. Dzięki naszemu zaangażowaniu możemy jednak sprawić, że przetrwa ono przez wiele lat i będzie wspierać gospodarkę naszego kraju. Warto przekazywać takie wartości dalej – młode pokolenie powinno być świadome, jak działa gospodarka.

Czym jest patriotyzm gospodarczy?

Patriotyzm gospodarczy jest związany przede wszystkim z kupowaniem produktów pochodzących z własnego kraju. To aż tyle i tylko tyle. Takie wartości warto wpajać swoim dzieciom już od najmłodszych lat – skorzystamy z tego nie tylko my,  ale także całe społeczeństwo, w którym funkcjonujemy.

W dobie globalizacji w naszych sklepach spotkamy ogromne ilości produktów różnego pochodzenia. Jeśli jednak chcemy postawić na te najbardziej sprawdzone, wytrzymałe, tanie i jednocześnie przyczynić się do własnego dobrobytu, powinniśmy wybrać polskie marki. Jakie możemy mieć ku temu powody? Jest ich wiele – oto trzy główne powody, dla których warto postawić na patriotyzm gospodarczy.

kościół mariacki
fot. Pexels.com

Polskie marki zatrudniają Polaków

Co prawda zagraniczne koncerny również to robią, jednak zatrudnienie w firmie z rodzimego kraju ma szereg korzyści. Budowany jest nasz własny rynek pracy, który nie jest zagrożony nagłą zmianą alokacji zasobów. Wiele firm tworzy w Polsce swoje placówki tylko ze względu na dostęp do taniej kadry. Jeśli zatem okaże się, że w innym kraju istnieje odpowiednia infrastruktura, a kadra jest jeszcze tańsza, takiej firmie będzie łatwo się tam przenieść. W przypadku polskich marek to ryzyko jest znacznie mniejsze, przez co takie zatrudnienie to szansa na większą stabilność.

Polskie marki płacą podatki w Polsce

Fundamentem definicji polskiej marki nie do końca jest jej pochodzenie, ale to, gdzie płaci podatki. Istnieją także firmy, które zostały założone w Polsce, jednak płacą część (lub nawet całość) kluczowych podatków za granicą ze względu na korzystniejsze warunki. Jeżeli jednak postawimy na w pełni polską firmę, mamy pewność, że środki zostaną przekazane na realizację publicznych projektów, z których sami będziemy korzystać.

Polskie marki budują nasze PKB

Przyjrzyjmy się Słowenii, Korei, Niemczech, czy chociażby Chinom. To silne gospodarczo państwa (nawet Słowenia, która mimo niewielkiej ludności ma dobrą pozycję), które budują swoje zasoby właśnie na rodzimych firmach.

W Korei kluczowy wpływ na gospodarkę ma Samsung, podczas gdy w Słowenii jest wiele firm zajmujących się logistyką i przemysłem medycznym. Niemiecki rynek to mieszanka różnych branż, podczas gdy Chiny budują swoje PKB dzięki gigantom takim jak Foxconn. W Polsce nie mamy tak bardzo zasłużonych firm, chociaż niewątpliwie na tej liście wyróżnia się CD Projekt RED. Ciężko mówić to samo o Orlenie, który jest spółką państwową, której ekspansja jest dosyć ograniczona. Jednak im silniejsze marki mamy w obrębie kraju, tym lepiej będziemy sobie radzić gospodarczo. Choć brakuje u nas „medialnych” gigantów jak chociażby Apple czy Microsoft z USA, to mamy wiele mniejszych podmiotów, które przykładają się do tego, by w Polsce można było mówić o dobrobycie.

sklep
fot. Pexels.com

Polskie marki – top 3 powodów, by je wybierać

Polska jakość to coś, co doceni każdy z nas. Poza aspektem patriotyzmu gospodarczego istnieje kilka innych ważnych kwestii. Przyjrzyjmy się kilku podstawowym argumentom, które przemawiają za tym, by kupować rzeczy od polskich producentów.

1. To się opłaca

Polskie firmy działające na rynku lokalnym przeważnie nie muszą dyktować wysokiej marży. Co więcej, mają one znakomicie opracowaną logistykę, a zasoby marketingowe są bardziej ograniczone niż w przypadku międzynarodowych konsorcjów – same korzyści! Polskie firmy przeważnie są bardzo tanie, stanowiąc konkurencję nawet dla wyrobów z Chin.

2. To ekologiczne

Niewiele osób patrzy na to z tej perspektywy, lecz ekologia to kolejny powód, by kupować w Polsce. Po pierwsze – redukujemy cały ślad węglowy, który związany jest z transportem. Ilości zanieczyszczeń wyprodukowanych podczas przewożenia towarów między krajami mogą być naprawdę ogromne. Po drugie, w Polsce produkcja jest dosyć ekologiczna ze względu na ścisłe trzymanie się standardów Unii Europejskiej. Wyjątkiem są tu procesy, które wymagają dużo energii – większość prądu niestety wciąż pochodzi z bardzo nieekologicznych źródeł.

3. To zakup na lata

Ostatni powód, by postawić na polską jakość to… polska jakość. Nasze rodzime marki bardzo mocno inwestują w to, by oferowane produkty wyróżniały się na tle propozycji z innych krajów. Stawiamy na jakość, której próżno szukać w Azji czy nawet w USA.

Jak więc widać, istnieje wiele powodów, dla których patriotyzm gospodarczy jest pozytywnym zjawiskiem!

patriotyzm
fot. Pexels.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here